25/04/2020

Ηλεκτρονική τάξη Μουσικής - Τα ηχοχρώματα των μουσικών οργάνων - φύλλο εργασίας

Φύλλο εργασίας για τάξεις β, γ, δ, ε: Παιχνίδι "βρες το όργανο από το ηχόχρωμα"

Μπες στη σελίδα musicgames.net


Όταν σε ρωτήσει αν επιτρέπεις την εκτέλεση της λειτουργίας flash player, πατάς με δεξί κλικ να επιτρέπεται (εφόσον χρησιμοποιείς φορητό υπολογιστή (laptop). Δεν λειτουργεί σε κινητές συσκευές (τάμπλετ,κινητά).

Πάτα PLAY.
Στην εικόνα εμφανίζεται ένας κήπος και μια σειρά από εικόνες οργάνων.

Πάτα START (δηλαδή, ξεκίνα) με ηχεία ανοιχτά.
Άκουσες έναν ήχο; από ποιο όργανο ταιριάζει να βγήκε ο ήχος αυτός;
Πάτησε πάνω στο όργανο που ταιριάζει. Αν η απάντησή σου είναι σωστή, εμφανίζεται ο εκτελεστής του οργάνου στον κήπο και ξαναπαίζει τον ήχο!
Αν η απάντηση δεν είναι σωστή, ακούγεται ένας θόρυβος.
Συνέχισε, πατώντας REPEAT (δηλαδή, επανάληψη) για να ξανακούσεις τον ήχο μέχρι να βρεις τη σωστή απάντηση.
Πρόσεξε τα ονόματα των οργάνων που εμφανίζονται στα αγγλικά! Κάθε φορά που πετυχαίνεις ένα σωστό, συμπλήρωσε το όνομα του οργάνου στα ελληνικά, στο παρακάτω κείμενο με τα κενά. Θα σε βοηθήσει το από κάτω υπόμνημα.
Η συναυλία ξεκίνησε! Ο μεγάλος πόντικας παίζει β............. και ο διπλανός του με την περούκα παίζει β............. . Ένα μικρό ποντικάκι σκαρφαλωμένο παίζει τ............... και δυο ποντίκια χρειάζονται για να παίξουν το τεράστιο κ........................ .
Μία αγελάδα παίζει ά.............., μια κοπέλα με άσπρη περούκα παίζει π.................. και ένα πουλάκι παίζει τ..................... .
Ένα παιδί με άσπρη περούκα παίζει φ................... και ένα παιδί με μαύρο καπέλο παίζει κ................... ενώ απέναντι μια ζέβρα παίζει φ................... . Η καμηλοπάρδαλη παίζει ό...........
Το μαύρο κουνάβι παίζει γαλλικό κ................. και ο καφέ σκύλος παίζει τ.......................ενώ ο γκρίζος σκύλος, τ.................... .
Η πανοπλία παίζει τα κ................. και ο αρκούδος τ.................. .
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
FLUTE = φλάουτο
OBOE = όμποε
CLARINET= κλαρινέτο
BASSOON= φαγκότο
PIANO = πιάνο
HARPSICHORD = τσέμπαλο
CYMBALS = κύμβαλα
TIMPANI = τυμπάνια
BASS= κοντραμπάσο
CELLO=  τσέλλο
VIOLIN = βιολί
VIOLA= βιόλα
TRUMPET= τρομπέτα
TROMPONE= τρομπόνι
FRENCH HORN= γαλλικό κόρνο
TUBA= τούμπα

Ηλεκτρονική τάξη μουσικής : τέταρτη εβδομάδα με "Χρωματιστό Μουσικό Εργαστήριο".



Γεια σας παιδιά! Θέμα μας εδώ είναι το "Χρωματιστό Μουσικό Εργαστήριο". Έτσι έχω μεταφράσει τον τίτλο "Chrome Music Lab". Περιέχει μια συλλογή από διαφορετικές εφαρμογές (ένα είδος παιχνίδια) για να γεμίσουμε τις αισθήσεις μας με ήχους και χρώματα, και να παίξουμε δημιουργικά!

Κάθε εφαρμογή ανοίγει μόλις πατήσεις την τετράγωνη εικόνα της. Μένει να ανακαλύψουμε τι ιδέες γίνονται πράξη και με ποιο τρόπο κάθε φορά συνδυάζουν τον ήχο με το χρώμα.

Πατήστε εδώ! Θα εμφανιστεί στην οθόνη η παρακάτω εικόνα και οι πιο ...τολμηροί μπορείτε να πειραματιστείτε από μόνοι σας. Για όλους όμως παραθέτω οδηγίες παρακάτω:




Ας γνωρίσουμε μερικά από αυτά:

1. SONG MAKER (ΦΤΙΑΧΝΟΥΜΕ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ)














Αυτό σημαίνει ότι μπορείς πατώντας τα τετραγωνάκια να τα χρωματίζεις και να ακούς το ηχητικό αποτέλεσμα πατώντας το πλήκτρο με το μπλε τριγωνάκι (αναπαραγωγή του τραγουδιού). Σιγά σιγά καθώς πειραματίζεσαι θα φτιάξεις κάτι που θα σου αρέσει να ακούς! Σου δίνει την ελευθερία να φτιάξεις μελωδίες ή να συνδυάσεις δυο και περισσότερους ήχους μαζί (ο ένας πάνω από τον άλλον), να έχεις παύσεις (αφήνοντας κενό), επιλέγοντας τετράγωνα. Μπορείς επίσης να τοποθετήσεις τριγωνάκια και κυκλάκια στις δύο κάτω κάτω σειρές για να χρησιμοποιήσεις ήχους κρουστών ως ρυθμική συνοδεία.

Τέρμα κάτω βλέπεις με τη σειρά από τα αριστερά προς τα δεξιά:

  • Το κουμπί για να ακούσεις το τραγούδι (play) και να το σταματήσεις (stop).
  • Τα μουσικά όργανα που θέλεις να χρησιμοποιήσεις.
  • Την ταχύτητα (tempo) που θες.
  • Το μικρόφωνο αν θες να ηχογραφήσεις κάτι
  • Το γρανάζι (settings - ρυθμίσεις) δε σου χρειάζεται σε αυτήν τη φάση.
  • Το κυκλικό βελάκι (undo) με το οποίο μπορείς να «ξεκάνεις» αυτά που έκανες.
  • Το τικ (save – αποθήκευση), με το οποίο αποθηκεύεις το τραγούδι σου. Πατάς εκεί που λέει copy link και αντιγράφεις σε ένα ηλεκτρονικό έγγραφο το link (σύνδεσμο) για τραγούδι σου ή εκεί που λέει download και το κατεβάζεις στον υπολογιστή σου !  (προτείνω να πατήσεις download wav ή ρώτησε και κάποιον μεγαλύτερο που γνωρίζει τις δυνατότητες της συσκευής σου)
Άνοιξε αυτό το link και βλέπεις τη δική μου γραπτή εργασία! Πάτα εδώ: https://musiclab.chromeexperiments.com/Song-Maker/song/5352433225039872

Έφερα κι εδώ στη σελίδα τη δική μου γραπτή εργασία:

Εδώ κάτω αριστερά στην εικόνα βλέπεις το γαλάζιο τριγωνάκι! Μπορείς να πατήσεις και να ακούσεις το τραγούδι. Μήπως βρήκες ποιο είναι;

Πάτησε το τετραγωνάκι πριν φύγεις αλλιώς θα παίζει συνέχεια!!! Και πάμε να δούμε και τις άλλες εφαρμογές:

2. RHYTHM (ΡΥΘΜΟΣ)


Φτιάχνεις τα δικά σου ρυθμικά μοτίβα!
  • Με τα βελάκια μπορείς να αλλάξεις τα ζωάκια και τα μουσικά όργανα.
  • Πατάς επάνω στις τελίτσες και βάζεις τα μουσικά όργανα που θες.
  • Με το play στο κέντρο ακούς αυτό που έφτιαξες!


3. SPECTROGRAM (ΦΑΣΜΑΤΟΓΡΑΦΗΜΑ)

"Βλέπεις" του ήχους!

Στο κάτω μέρος μπορείς να διαλέξεις τον ήχο ή τη φωνή σου (από το μικρόφωνο) και να το "δεις" !











4. CHORDS (ΣΥΓΧΟΡΔΙΕΣ)

Πατώντας με το ποντίκι στα πλήκτρα, μπορείς να ακούσεις συγχρορδίες (νότες που συνηχούν, δηλαδή που παίζονται ταυτόχρονα).








5. SOUND WAVES (ΚΥΜΑΤΑ ΗΧΟΥ)


Πατώντας στα πλήκτρα, κυματίζουν οι τελίτσες!

Βλέπεις την κίνηση που κάνουν τα σωματίδια που αποτελούν τον αέρα, όταν μας μεταφέρουν έναν ήχο!




6. ARPEGGIOS (ΑΡΠΙΣΜΟΙ)

  • Διαλέγεις από τον πολύχρωμο τροχό, τη συγχορδία που θες να ακούσεις σαν αρπέζ (οι νότες μίας συγχορδίας με τη σειρά).
  • Με τα βελάκια πας παρακάτω ή παραπίσω.
  • Απο το κυκλάκι κάτω αριστερά διαλέγεις το μουσικό όργανο.
  • Στο κυκλάκι δεξιά είναι ο μετρονόμος. Πατώντας το, αλλάζεις την ταχύτητα.
  • Με το play ακούς!
7. KANDINSKY (ΚΑΝΤΙΝΣΚΥ)

Βασίλι Καντίνσκι (Wassily Kandinsky, 1866-1944). Ρωσικής καταγωγής καλλιτέχνης, ένας από τους πρώτους αφαιρετικούς καλλιτέχνες στη σύγχρονη ζωγραφική. Ήταν επίσης και πολύ επιτυχημένος μουσικός. Η αντίληψη ότι το χρώμα και η μουσική αρμονία συνδέονται, υπάρχει για πολλά χρόνια και προκαλεί πολλούς μελετητές.Ο Καντίνσκι χρησιμοποίησε το χρώμα, συσχετίζοντας τον χρωματικό τόνο με τη χροιά (την προσωπικότητα του ήχου), την απόχρωση με το τονικό ύψος και τη χρωματική καθαρότητα με την ένταση του ήχου. Υποστήριξε επίσης ότι, όταν έβλεπε το χρώμα, άκουγε μουσική. (ΠΉΓΉ: Μουσική Γ΄ Γυμνασίου - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο)


  • Δοκίμασε να ζωγραφίσεις ανθρωπάκια και σχήματα, θα σου τραγουδήσουν! Καθώς τα ζωγραφίζεις και όταν ολοκληρώσεις τη ζωγραφιά σου πατώντας το τριγωνάκι αναπαραγωγής(play)! 
  • Αν πατήσεις το δίχρωμο κυκλάκι, μπορείς να αλλάξεις τα χρώματα.
  • Με το κυκλικό βελάκι μπορείς να "ξεκάνεις" αυτό που έκανες.


8. MELODY MAKER (ΦΤΙΑΞΕ ΜΕΛΩΔΙΑ)

Μοιάζει με το 1. αλλά εδώ μπορείς να φτιάξεις μόνο μια απλή μελωδία, ο ένας ήχος μετά τον άλλο σε μία σειρά!


Το κίτρινο πλήκτρο από κάτω μας προσθέτει τη δυνατότητα να ακούσουμε τη μελωδία με ηχώ (στη μουσική θεωρία λέγεται μίμηση και χρησιμοποιείται σε ένα είδος μουσικής που λέγεται πολυφωνική μουσική).




9. VOICE SPINNER (ΚΛΩΣΤΗΣ ΤΗΣ ΦΩΝΗΣ)



Ακούς "διαφορετικά" τη φωνή σου ή όποιον άλλον ήχο θέλεις!

  • Πατάς στο μικρόφωνο και λες κάτι.
  • Μετακινείς τα διπλά βελάκια που είναι από κάτω, προς τα αριστερά ή προς τα δεξιά και ακούς!



10. HARMONICS (ΑΡΜΟΝΙΚΟΙ)


Ακούς με πόσους διαφορετικούς τρόπους ηχεί μια χορδή κιθάρας όταν ταλαντώνεται. 1. Ολόκληρη, 2. Μισή - μισή, 3. Χωρισμένη σε 3 ίσα μέρη, 4, χωρισμένη σε 4 ίσα μέρη, 5. Χωρισμένη σε 5 ίσα μέρη, 6. Χωρισμένη σε 6 ίσα μέρη.

Όσο πιο πολύ χωρισμένη, τόσο πιο ψηλός ακούγεται ο ήχος και λέγεται "αρμονικός".


11.  PIANO ROLL  (ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΠΙΑΝΟΛΑΣ)

Η πιανόλα είναι ένα μηχανικό πιάνο με έναν κύλινδρο όπου καταγράφεται κάποια διάσημη μελωδία που παίζει αυτόματα. Τα σχέδια στο κύλινδρο είναι όπως αυτά που βλέπεις στην εικόνα.

Σε αυτή την εφαρμογή λοιπόν, μπορείς να ακούσεις και να δεις γνωστές μελωδίες!
  • Πατάς τα βελάκια και αλλάζεις μελωδία.
  • Μπορείς να διαλέξεις ανάμεσα στο πιάνο και τα κύματα για το πώς θα ακούσεις τη μελωδία.
  • Μπορείς να ηχογραφήσεις κάτι δικό σου από το μικρόφωνο.
  • Πατάς το play και ακούς!

12. OSCILLATOR (ΤΑΛΑΝΤΩΤΗΣ)


  • Πατάς τα βελάκια και αλλάζεις το χαρακτήρα ταλάντωσης.
  • Πατάς και κρατάς με το ποντίκι για να ακούσεις τον ήχο του.
  • Πατώντας τον αριθμό αλλάζει τυχαία η συχνότητα της ταλάντωσης, οπότε αλλάζει και το ύψος του ήχου. 



13. STRINGS (ΧΟΡΔΕΣ)

Πατάς σε μία χορδή και ακούς μια πιο λεπτή ή μια πιο βαθιά νότα, ανάλογα με το πόσο μεγάλη είναι η χορδή που πάτησες!